PERKEMBANGAN PASAR KOPI DUNIA DAN IMPLIKASINYA BAGI INDONESIA

Authors

  • Reni Kustiari Pusat Analisis Sosial Ekonomi dan Kebijakan Pertanian

Keywords:

market share, export-import, competitiveness, coffee, pangsa pasar, ekspor-impor, daya saing, kopi

Abstract

The fast growing trend of world coffee production in the world creates an excess of its supply, encouraging a more intense of competition among the exporting countries.  This situation leads to a decreasing trend of fluctuate price of world coffee. The objective of this paper is to assess the world coffee market behavior in order to make an appropriate strategy and direction of coffee industry policies. Indonesia’s market share in traditional market tends to decrease, and therefore, it is necessary to diversify market destination and commodity composition, in addition to efforts to increase the export of processed coffee.

References

Agustian, A., et al. 2003. Analisis Pengembangan Agroindustri Komoditas Perkebunan Rak-yat Dalam Mendukung Peningkatan Daya Saing Sektor Pertanian. Pusat Penelitian Sosial Ekonomi Pertanian, Badan Pene-litian dan Pengembangan Pertanian, Departemen Pertanian, Bogor.

Asosiasi Eksportir Kopi Indonesia. 2001a. Vietnam Kembangkan Arabika Besar-besaran. Kopi Indonesia. Edisi Agustus. Jakarta.

Asosiasi Eksportir Kopi Indonesia. 2001b. Vietnam dan Brazil Bisa Kolaps. Kopi Indonesia. Edisi September. Jakarta.

Asosiasi Eksportir Kopi Indonesia. 2002. Vietnam Akan Kendalikan Produksi Kopi. Kopi Indonesia. Edisi April. Jakarta.

Asosiasi Eksportir Kopi Indonesia. 2005. Statistik Kopi 1980-2005. Asosiasi Eksportir Kopi Indonesia, Jakarta.

Desianti, L. C. 2002. Dampak Kebijakan Pemerintah Terhadap Profitabilitas dan Daya Saing Kopi Robusta Indonesia. Tesis Magister Sains. Fakultas Pascasarjana, Institut Pertanian Bogor, Bogor.

Direktorat Jenderal Bina Pengolahan dan Pema-saran Hasil Pertanian. 2003. Kebijakan dan Program Pemasaran dan Pengemba-ngan Industri Kopi di Indonesia. Warta Pusat Penelitian Kopi dan Kakao, 19(1): 9-21.

Direktorat Jenderal Bina Produksi Perkebunan. 2003. Kebijakan dan Strategi Pembangun-an Perkopian Nasional. Warta Pusat Penelitian Kopi dan Kakao, 19(1): 1-8.

Direktorat Jenderal Bina Produksi Perkebunan. 2004. Statistik Perkebunan Indonesia: Kopi 1990-2004. Departemen Pertanian, Direk-torat Jenderal Bina Produksi Perkebunan, Jakarta.

FAO. 2004a. Production Yearbook 1986-2004. FAO, Rome.

FAO. 2004b. Trade Yearbook 1986-2004. FAO, Rome.

Hakim, N. 2003. Strategi Pemasaran Kopi Dalam Menghadapi Over Supply, Isu Ecolabelling dan Isu Ochratoxin. Warta Penelitian Kopi dan Kakao, 9(1): 22-38.

International Coffee Organization. 2004. Price-elasticity of Demand and Coffee Con-sumption in Importing Countries. Interna-tional Coffee Organization, London.

International Coffee Organization. 2005. Coffee Statistics 1980-2004. International Coffee Organization, London.

International Trade Centre-UNCTAD/WTO. 2002. Coffee: An Exporters’s Guide. United Nations, New York.

Kustiari, R. 2007. Analisis Ekonomi Tentang Posisi dan Prospek Kopi Indonesia di pasar internasional. Disertasi Doktor. Program Pascasarjana, Institut Pertanian Bogor, Bogor.

Landell Mills Commodities Studies. 2006. Commo-dity Bulletin. 1993-2006. LMC International Ltd. New York.

Simatupang, P., et al. 1998. Koordinasi Vertikal Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Daya Saing dan Pendapatan Dalam Era Globalisassi Ekonomi (kasus Agribisnis Kopi). Pusat Penelitian Sosial Ekonomi Pertanian, Badan Penelitian dan Pe-ngembangan Pertanian, Departemen Per-tanian, Bogor.

United Nations. 2005. Statistical Yearbook 1990-2004. United Nations, New York.

Yahmadi, M. 2005. Pemasaran Kopi Indonesia di Pasaran Global. Buletin N0. 6. AEKI Jawa Timur.

Downloads

Published

2016-09-13

How to Cite

Kustiari, R. (2016). PERKEMBANGAN PASAR KOPI DUNIA DAN IMPLIKASINYA BAGI INDONESIA. Forum Penelitian Agro Ekonomi, 25(1), 43–55. Retrieved from https://epublikasi.pertanian.go.id/berkala/fae/article/view/1215